aID er en identitets- og innloggingsløsning som mer enn 2 millioner nordmenn gjør bruk av i dag. Løsningen benyttes av lesere av medieprodukter fra Aller Media, Amedia og Fagpressen.
Løsningen eies og forvaltes av Amedia, og brukes av anerkjente medier og mediehus som er opptatte av troverdighet i kommunikasjonen. De har alle en redaksjonell plattform – og styres i henhold til Redaktørplakaten.
aID brukes blant annet til å gi en brukerprofil riktige tilganger til det innholdet vedkommende abonnerer på, og det kan brukes til å tilby brukeren redaksjonelt innhold og annonser som avspeiler brukerens interesser og preferanser. aID tjener derved både brukeren og annonsøren.
aID gir også mediene såkalte førstepartsdata. Det vil si at det ikke er estimater eller paneler som sier noe om helheten. Det er helheten som representerer seg selv, verken mer eller mindre.
For annonsører gir dette en treffsikkerhet som man ikke har opplevd tidligere. aID brukes aktivt mot definerte målgrupper i kommersiell sammenheng. Målgruppe-orienteringen har sin basis i offentlige registre, men er anonymisert i henhold til GDPR-reglementet.
80% av sidevisningene på Amedias mange lokale aviser, kommer fra innloggede profiler. Aller Medias digitale produkter er for lengst godt i gang med aID som innloggingsløsning. Det samme er mange av fagpressens medieprodukter.
aID blir forvaltet innenfor alle de lover og regler som er på området, GDPR inkludert. Den forholder seg til lover og regler for bruk og oppbevaring av all informasjon i forhold til personvern med mer.
aID betyr trygghet for både brukere, mediebyråer og annonsører.